Kortárs képzőművészek tisztelegnek alkotásaikkal Madách Imre főműve előtt
A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) stratégiai együttműködő partnere, az Országút lap felkérésére a kortárs magyar képzőművészet élvonalába tartozó alkotók az köztestület akadémikusaival karöltve illusztrációkat készítettek Madách Imre Az ember tragédiája című drámája tizenöt színéhez. Az alkotásokból ötvenkét sorszámozott, dedikált exkluzív mappa készült „.. Rajzoltunk egy költeményt…” címmel.
A sorozatot először június 24-én a Fine Art Hungary – Az év műtárgya 2023 nyitórendezvényén mutatják be a Balatonföldvári Kilátóban, majd ősszel az MMA rendez kiállítást az alkotásokból.
Vajon merre fordult a Tragédia képzőművészeti adaptációja a mindenki által ismert a százharmincöt éve megjelent Zichy Mihály illusztrációk óta eltelt idő alatt? Ez foglalkoztatta az Országút lapot, amikor felkértek hat méltán elismert kortárs képzőművészt, hogy ábrázolják a dráma egy-egy színét.
„A mappába került művek a Tragédia inspirációjára készült autonóm alkotások a kortárs magyar képzőművészet élvonalába tartozó művészek jelenkori nézőpontjából – írta sorozatról készült műelemzésében Sturcz János művészettörténész, az MMA levelező tagja. – Madách Dantéhoz hasonlóan rengeteg képet használ, ám művészeink nem ezeket alkalmazzák. Gyakorlatilag semmit sem idéznek meg a történelmi környezetből vagy a szöveg konkrét eseményeiből, látomásaik legtöbbször távolról, áttételesen kötődnek adott szöveghelyekhez, lényegében időtlenek, vizuális idiómáik nem feltétlenül az adott színben szereplő korszakhoz kötődnek.”
A művészek az Országút szerkesztőségében találkoztak, hogy a legmagasabb minőségű giclée nyomtatással készült nyomatok mindegyikét ellássák kézjegyükkel.
Az illusztrációk elkészítésében az alábbi művészek közreműködtek:
Csurka Eszter (Menny, Paradicsom, Paradicsomon kívül) Munkácsy Mihály-díjas magyar képzőművész, igazi „összművész”: festő, szobrász, performer, fotós, rendező, színész, díszlettervező. Művei közgyűjteményekben is megtalálhatók.
Szurcsik József (Egyiptom, Athén) Munkácsy Mihály-díjas magyar festőművész, grafikus, képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem egykori oktatási rektorhelyettese, egyetemi adjunktus, az MMA rendes tagja.
Milorad Krstić (Róma, Konstantinápoly) szerb származású, 1990 óta Magyarországon élő és dolgozó képző- és animációs művész, multimediális alkotó. My Baby Left Me című animációs filmje elnyerte a 45. Nemzetközi Berlini Filmfesztivál Ezüst Medve díját.
Orosz István (Prága 1, Párizs, Prága 2) a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas grafikusművész, animációsfilm-rendező, író. A Tovariscsi, konyec című rendszerváltó plakátjával világhírűvé vált művész a Magyar Művészeti Akadémia tagja.
Baksai József (London, Falanszter) Munkácsy Mihály-díjas, Prima díjas magyar festő, grafikusművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. Művei közgyűjteményekben is megtalálhatók.
Mayer Éva (Űr, Jégvilág, Paradicsomon kívül) Munkácsy Mihály-díjas képzőművész, doktori fokozatát a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerezte, alkotásaiban szívesen boncolgatja, hogy kik vagyunk, és mi végre vagyunk a világon.
Vajon merre fordult a Tragédia képzőművészeti adaptációja a mindenki által ismert a százharmincöt éve megjelent Zichy Mihály illusztrációk óta eltelt idő alatt? Ez foglalkoztatta az Országút lapot, amikor felkértek hat méltán elismert kortárs képzőművészt, hogy ábrázolják a dráma egy-egy színét.
„A mappába került művek a Tragédia inspirációjára készült autonóm alkotások a kortárs magyar képzőművészet élvonalába tartozó művészek jelenkori nézőpontjából – írta sorozatról készült műelemzésében Sturcz János művészettörténész, az MMA levelező tagja. – Madách Dantéhoz hasonlóan rengeteg képet használ, ám művészeink nem ezeket alkalmazzák. Gyakorlatilag semmit sem idéznek meg a történelmi környezetből vagy a szöveg konkrét eseményeiből, látomásaik legtöbbször távolról, áttételesen kötődnek adott szöveghelyekhez, lényegében időtlenek, vizuális idiómáik nem feltétlenül az adott színben szereplő korszakhoz kötődnek.”
A művészek az Országút szerkesztőségében találkoztak, hogy a legmagasabb minőségű giclée nyomtatással készült nyomatok mindegyikét ellássák kézjegyükkel.
Az illusztrációk elkészítésében az alábbi művészek közreműködtek:
Csurka Eszter (Menny, Paradicsom, Paradicsomon kívül) Munkácsy Mihály-díjas magyar képzőművész, igazi „összművész”: festő, szobrász, performer, fotós, rendező, színész, díszlettervező. Művei közgyűjteményekben is megtalálhatók.
Szurcsik József (Egyiptom, Athén) Munkácsy Mihály-díjas magyar festőművész, grafikus, képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem egykori oktatási rektorhelyettese, egyetemi adjunktus, az MMA rendes tagja.
Milorad Krstić (Róma, Konstantinápoly) szerb származású, 1990 óta Magyarországon élő és dolgozó képző- és animációs művész, multimediális alkotó. My Baby Left Me című animációs filmje elnyerte a 45. Nemzetközi Berlini Filmfesztivál Ezüst Medve díját.
Orosz István (Prága 1, Párizs, Prága 2) a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas grafikusművész, animációsfilm-rendező, író. A Tovariscsi, konyec című rendszerváltó plakátjával világhírűvé vált művész a Magyar Művészeti Akadémia tagja.
Baksai József (London, Falanszter) Munkácsy Mihály-díjas, Prima díjas magyar festő, grafikusművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. Művei közgyűjteményekben is megtalálhatók.
Mayer Éva (Űr, Jégvilág, Paradicsomon kívül) Munkácsy Mihály-díjas képzőművész, doktori fokozatát a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerezte, alkotásaiban szívesen boncolgatja, hogy kik vagyunk, és mi végre vagyunk a világon.
Forrás: https://www.mma.hu/muveszeti-hirek/-/event/10180/kortars-kepzomuveszek-tisztelegnek-alkotasaikkal-madach-imre-fomuve-elott;jsessionid=FC7B63E5C1B31D1D01A79BCA0D28E54B